جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چاپگر سه بعدی با قابلیت جدید

از مزیت‌های چاپگر جدید عرضه شده قدرت تفکیک بالای آن است به طوری که می‌توان ساختاری با ضخامت ۲ میکرون را با دقت بالا ایجاد کرد.

چاپگر سه بعدی با قابلیت جدید

محققان چاپگر سه‌بعدی ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از نانوذرات و ایجاد ساختاری فلزی، لایه‌هایی به ضخامت ۲ میکرون را با سرعتی بالاتر از نمونه‌های قبلی چاپ کند.


فناوری چاپگر فلزی سه بعدی ساخته شده در شرکت ایکس جت (XJet) از چاپگرهای رایج در بازار، کاملا متفاوت است؛ در چاپگرهای فلزی رایج برای ایجاد یک ساختار فلزی، ماده اولیه یا از طریق گرم کردن با استفاده از پرتو لیزر یا با جوش خوردن ذرات تبدیل به محصول می‌شوند اما در این چاپگر، جوهر حاوی نانوذرات روی سطح پاشیده و محصول فلزی موردنظر لایه به لایه ایجاد می‌شود.

این چاپگر نسبت به فناوری‌های رایج از مزایای متعددی برخوردار است؛ مهمترین مزیت این ابزار، قدرت تفکیک بالای آن است به طوری که می‌توان ساختاری با ضخامت ۲ میکرون را با دقت بالا ایجاد کرد. این در حالی است که با روش‌های رایج برای ایجاد لایه نازک سه‌بعدی نظیر ذوب پرتو الکترون (EBM) ساختارهایی با ضخامت ۲۰ تا ۵۰ میکرون را می‌توان ایجاد کرد.

دیگر مزیت این روش، سرعت بالای تولید است به طوری که می‌توان با سرعتی پنج برابر بیشتر از چاپ سه بعدی با لیزر، محصول موردنظر را ایجاد کرد.
با این روش می‌توان ساختارهایی با اشکال متنوع ایجاد کرد و کاربر نیاز به آموزش خاصی برای کار با این ابزار ندارد.

شرکت ایکس جت در حوزه ساخت چاپگرهای سه بعدی فعالیت دارد. این شرکت اخیرا سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری از یک شرکت خصوصی چینی دریافت کرده است تا از آن برای توسعه چاپگرهای جدید مبتنی بر نانوذرات استفاده کند.

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *