جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


نقدینگی اپل به ۲۵۰ میلیارد دلار رسید

وال استریت ژورنال پیش‌بینی کرده است که اپل با انتشار گزارش مالی زمستان ۲۰۱۷، از رسیدن نقدینگی خود به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار خبر خواهد داد.

نقدینگی اپل

اپل روز سه‌شنبه دوم ماه می ۲۰۱۷، گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ خود را منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها نشان از این دارند که این کمپانی روز سه‌شنبه از رسیدن نقدینگی خود به ۲۵۰ میلیارد دلار خبر خواهد داد. برای درک بهتر حجم بزرگ نقدینگی اپل، بهتر است بدانید که مجموع صندوق ذخیره‌ی ارزی دو کشور بریتانیا و کانادا از ۲۵۰ میلیارد دلار بیشتر نیست.

البته باید به این نکته اشاره کرد که نزدیک به ۹۰ درصد از نقدینگی اپل در حساب‌های بانکی این کمپانی در خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا قرار دارد. حجم بزرگ نقدینگی اپل حتی نظر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده را نیز به خود جلب کرده است، به‌طوری‌که وی از معافیت‌های مالیاتی برای اپل به‌منظور انتقال نقدینگی یا کاهش مالیات برای سرمایه‌گذاری در کشور آمریکا سخن گفته است. سیاست‌های دولت آمریکا می‌تواند اپل را برای تصاحب کمپانی‌های دیگر در داخل آمریکا تشویق کند.

نتایج آماری مربوط به گزارش‌های مالی اپل نشان از این دارند که این کمپانی نقدینگی خود را طی ۴ سال و نیم گذشته به بیش از دو برابر افزایش داده است. برآوردهای انجام‌شده نشان از این دارند که اپل طی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶، هر ساعت بیش از ۳.۶ میلیون دلار به حجم نقدینگی خود اضافه کرده است؛ به‌طوری‌که در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۷، اپل موفق شده است میزان نقدینگی خود را به ۲۴۶.۰۹ میلیارد دلار برساند. اپل همچون اغلب کمپانی‌های آمریکایی برای اینکه مالیات کمتری پرداخت کند، پول‌هایش را در خارج از کشور آمریکا نگهداری می‌کند.

یکی از احتمالات موجود، پرداخت سود سهام ویژه به سهامداران این کمپانی است که می‌تواند افرادی نظیر وارن بافت را به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار اپل خوشحال کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اپل بدهی‌هایی نیز دارد. شماری از تحلیل‌گران وال استریت، وضعیت اپل را با کسر بدهی‌های این کمپانی زیر نظر می‌گیرند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط تحلیل‌گران، اپل از سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۸۸ میلیارد دلار به‌صورت قرضی تأمین کرده است تا بتواند پرداختی‌های سهامدارانش را انجام دهد. با وجود کسر این میزان بدهی از نقدینگی اپل، باز هم کاپرتینویی‌ها از مایکروسافتی که ۱۲۶ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد، ثروتمندتر هستند.

اپل جزو معدود کمپانی‌هایی است که به این حجم عظیم نقدینگی دست پیدا کرده است. اپل در دهه‌ی ۹۰ میلادی در آستانه‌ی ورشکستگی بود تا اینکه استیو جابز، با بازگشت به اپل این کمپانی را نجات داد. با رونمایی از آیفون، اپل موفق شد در طول یک دهه بیش از یک میلیارد دستگاه از این گوشی هوشمند به فروش برساند و نزدیک به ۹۱ درصد از سود بازار گوشی‌های هوشمند را به جیب بزند.

البته تیم کوک سیاست‌های متفاوتی از استیو جابز در پیش گرفته که قطعا برای سهامداران خوشایند است. کوک از زمان مدیریت خود در اپل که از سال ۲۰۱۲ آغاز شد، ۲۰۰ میلیارد دلار به‌صورت بازخرید سهام به سهامداران اپل پرداخت کرده است. کوک همچنین سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش تحقیقات و توسعه به انجام رسانده است.

اپل در زمینه‌ی خرید سایر کمپانی‌ها و استارتاپ‌ها نیز هیچ‌وقت اقدام به خرید بزرگی نکرده است. بزرگ‌ترین تصاحب این کمپانی مربوط به بیتس بوده که تنها ۳ میلیارد دلار برای کاپرتینویی‌ها تمام شده است. رابرت نیکولس، از مؤسسه‌ی Windward Capital Management Co به‌عنوان یکی از سهامداران اپل اعلام کرده که این کمپانی باید نت‌فلیکس را با ارزش ۶۵ میلیارد دلار تصاحب کند تا از این طریق جایگاه خود را در زمینه‌ی استریم ویدیو در برابر آمازونی که سرمایه‌گذاری کلانی در این حوزه انجام داده است، تحکیم بخشد.

با ۲۵۰ میلیارد دلار، اپل می‌تواند دو کمپانی تسلا و نت‌فلیکس را تصاحب کند و با این وجود، باز هم مبلغی باقی خواهد ماند که می‌تواند بخشی از بدهی‌های خود را از این طریق پرداخت کند.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *