جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


نظارت والدین بر کودکان در فضای مجازی

شرکت Microsoft و دیگر شرکت ها، سیستم کنترل عملکرد کودکان در هنگام استفاده از اینترنت و رایانه را فراهم ساخته اند که در نسخه های جدید ویندوز این امکانات روز به روز بیشتر شده است.

نظارت والدین بر کودکان در فضای مجازی


با توجه به اشتیاق کودکان به استفاده از کامپیوتر و اینترنت و با توجه به لزوم استفاده از آن، والدین همواره در رابطه با ورود کودکانشان به فضای مجازی که هیچ حریمی برای کودکان قائل نمی شود، نگرانی هایی دارند و این امر باعث بروز مشکلاتی میان والدین و کودکان می شود. به همین دلیل به منظور کمک به والدین جهت حفظ کودکانشان در فضای مجازی که به هیچ نحو قابل کنترل نیست، شرکت Microsoft و دیگر شرکت ها، سیستم کنترل عملکرد کودکان در هنگام استفاده از اینترنت و رایانه را فراهم ساخته اند که در نسخه های جدید ویندوز، این امکانات روز به روز بیشتر شده است. این امکان روی سیستم های عامل windows vista ، windows 7 و کامل ترین آن روی windows 8 قرار داده شده است و والدین می توانند با استفاده از آن، کامپیوتر را برای استفاده کودکان محدود تر کنند و یک نظارت دورادور روی عملکرد کودکان داشته باشند.
ویژگی کنترل والدین یا parental control که در ویندوز 8 با نام family safty قرار داده شده است، از نسخه های قبل بسیار به روز تر و با قابلیت های بیشتری پیکربندی شده است. از امکانات family safty میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تنظیم سطح فیلترینگ برای بازدید از وب سایت ها؛
محدود کردن دسترسی به نصب اپلیکیشن های ویندوز؛
تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از اینترنت و کامپیوتر؛
ارسال history یا گزارش فعالیت های انجام شده در کامپیوتر و اینترنت توسط کودکان به ایمیل والدین.

حال به بررسی هر یک از این قابلیت ها می پردازیم:
فیلتر کردن وب سایت ها (web filtering)
با استفاده از این گزینه می توانید سطح دسترسی به وب سایت های مختلف را تغییر دهید به طوری که امکان دسترسی به برخی سایتها از طریق کامپیوتر فرزندانتان وجود نداشته باشد. حتی میتوانید امکان دانلود فایل را ببندید و یا امکان جستجوی ایمن ( safe search) را روی کامپیوتر قرار دهید. با استفاده از جستجوی ایمن، هنگامی که فرد مطلبی را جستجو می کند، نتایج این جستجو فقط از سایت های امن صورت می گیرد و نتایج مربوط به افراد بزرگسال از این جستجو حذف می شود.
محدودیت برای نصب بازیها و برنامه های ویندوز (windows store and game restricts) و app restriction:
در این مکان می توانید دسترسی فرزندتان به بازی های رایانه ای را مشخص کنید تا از انجام بازی هایی که مناسب سن او نیست، جلوگیری شود. همچنین اگر تشخیص می دهید که فرزندتان نباید به برخی برنامه های کامپیوتری دسترسی داشته باشد، می توانید اجازه دسترسی این برنامه ها را مطابق میل خود تنظیم کنید.
قرار دادن سیستم محدودیت زمانی (time limits )
شما می توانید با توجه به اوقات فراقت و روزهای امتحان و درس، کامپیوتر فرزندتان را به گونه ای تنظیم کنید که طی یک دوره زمانی که شما تعیین می کنید در طول روز روشن بماند و پس از اتمام وقت، اتوماتیک خاموش شود. در این قسمت پس از اتمام مجموع مدت زمان تعیین شده برای استفاده از کامپیوتر در طول روز، کامپیوتر خاموش و دیگر روشن نمی شود .
امکان دریافت گزارش فعالیت کودک
در این قسمت شما می توانید به صورت روزانه و از طریق ایمیل خود، گزارش تمام وب سایت ها، بازی ها و قسمت های مختلف کامپیوتر و … را که کودکتان در طول روز از آن استفاده کرده است، دریافت نمایید.
لازم به ذکر است برای تمامی این محدودیت ها امکان دسترسی آنلاین وجود دارد به طوری که مثلا در صورتی که فرزند شما بخواهد از سایتی استفاده کند، که شما اجازه دسترسی به آن سایت را از او گرفته اید، می تواند از طریق سیستم، ایمیلی به شما بفرستد و از شما کسب اجازه کند و در صورتی که شما با استفاده از حساب کاربری live خود به او اجازه دهید، می تواند از آن وب سایت بازدید کند.

منبع پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *