جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مکان یاب پهپادهای کالارسان کلافه کرده است

پهپادها در برابر تغییر ناگهانی شرایط آب و هوایی مثل وزش شدید باد مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهند؛ مشکلی که فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی مدت زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

تصور کنید روزی برسد که امکان پیش‌بینی وزش باد برای هر یک از بلوک‌های شهری به صورت جداگانه فراهم شود. پیش‌بینی وضعیت هوا در چنین سطحی برای تحویل اجناس با استفاده از پهپادها ضروری است.

برخی از شرکت‌ها مانند آمازون، United Paracel و کمپانی Domino Pizz برای تحویل محصولاتی چون کتاب، قرص و پیتزا از پهپاد استفاده می‌کنند و این شرکت‌ها به این موضوع پی برده‌اند که دست‌یابی به اطلاعات وضعیت هوایی مرتبط با هر یک از بلوک‌های شهری از هر چیز دیگری مهم‌تر است؛ زیرا گاهی اوقات پهپادها گرفتار ابرهای طوفانی و یا در مناطق بادگیر شهری دچار مشکل می‌شوند.

یکی از مسئولان شرکت آمازون که مسئولیت تامین امنیت پهپادها و تنظیم قوانین مرتبط با پهپادها را بر عهده دارد، به بیان این مطلب پرداخته است که اطلاعات مرتبط با وضعیت هوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر امکان دسترسی به این اطلاعات در جزئی‌ترین سطح ممکن که برای هدایت پهپادها ضروری است، وجود ندارد.

وجود یک سیستم مدیریت ترافیکی برای پیش‌بینی وضعیت هوا در هر یک از بلوک‌های شهری با قابلیت پیش‌بینی وضعیت هوا در ارتفاع ۱۲۰ متری به منظور هدایت پهپادها به صورت خودکار، ضروری است. در صورتی که امکان هدایت پهپادها به صورت خودکار فراهم شود، دیگر نیازی به هدایت آن‌ها توسط یک خلبان از روی زمین نیست؛ اما متاسفانه در‌ حال‌ حاضر چاره‌ای جز این نیست.

در حال حاضر پهپادها می‌توانند در جمع‌آوری اطلاعات هواشناسی نقش مهمی داشته باشند و پس از جمع‌آوری این اطلاعات، آن‌ها را به کامپیوترهای مورد استفاده برای ایجاد مدل‌های هواشناسی و همچنین پهپادهای دیگری که در پشت سر آن‌ها قرار دارند، ارسال کنند.

گزارشات هواشناسی که در تهیه آن‌ها از هواپیما‌ها استفاده می‌شود، معمولا تنها اطلاعات مرتبط با بخش‌های پیرامونی فرودگاه‌ها و همچنین ارتفاعات بالایی را که ممکن است هواپیماها در آن‌ها پرواز کنند، پوشش می‌دهد. به همین دلیل این سیستم برای راهنمایی هزاران پهپاد کوچکی که ممکن است در هر نقطه‌ای پرواز کنند و یا فرود آیند، مناسب نیست.

تهیه گزارش‌های هواشناسی برای پهپادها با استفاده از سیستم‌های چند‌بخشی تهجیزات زمینی مورد استفاده برای سنجش پارامترهای مختلف مرتبط با هواشناسی، حسگرهای نصب شده بر روی پهپادها و اطلاعات جمع‌آوری شده از ایستگاه‌های ملی هواشناسی، تهیه می‌شود. البته تهیه این گزارش‌ها هزینه زیادی نیز دربردارد؛ زیرا تجهزات مورد استفاده برای سنجش پارامترهای مختلف هزینه زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال دستگاهی که قادر به سنجش شش پارامتر مختلف از جمله سرعت باد، جهت وزش باد و رطوبت است، بسته به شرکت‌های سازنده حسگرهای مورد استفاده در آن‌ها، ۲۵۰۰ دلار است که البته این مبلغ شامل هزینه نصب و راه‌اندازی، تعمیر و نگه‌داری و ارسال اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرها از اینترنت نمی‌شود.

سیستم‌های هواشناسی باید به قدری پیشرفت کنند که حسگرها هر کیلومتر مربع از مسافتی را که پهپادها در آن پرواز می‌کنند، پوشش دهند؛ اما اجرای چنین پروژه‌ای قطعا هزینه زیادی دی پی دارد.

وجود مشکلات مختلف در مناطق شهری نیز می‌تواند چالش‌های زیادی ایجاد کند. اول اینکه ساختمان‌های بلند می‌تواند کانال‌هایی از باد ایجاد کند که ممکن است ویران‌کننده باشد. وجود پیاده‌رو‌های آفتاب‌گیر در کنار خیابان‌ها در مقابل پیاده‌روهایی که در سایه هستند، می‌تواند جریان‌های روبه‌بالا و رو‌به‌پایینی از باد ایجاد کند.ضمن اینکه الگوهای هواشناسی مناطق شهری در سواحل و کوهپایه‌ها می‌تواند ویرانگر باشد و خسارت ایجاد کند.

پهپادهایی که با سیستم هدایت مستقل و خودکار هدایت می‌شوند، برای افزایش ارتفاع در هوای گرم و ماندن در مسیر خود هنگام برخورد بادهای شدید با آن، باید قدرت خود را افزایش دهند. این کار از رانده شدن پهپاد به سمت عقب جلوگیری می‌کند.

در حال‌حاضر تعداد بیشتر و بیشتری از متخصصان در حال پی بردن به این موضوع هستند که توجه ویژه به الگوهای هواشناسی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا پهپادها بیشتر از هواپیماهای بزرگ به شرایط آب‌و‌هوایی سخت حساس ین نشان می‌دهند.

یکی از شرکت‌های آمریکایی که در زمینه به پرواز در آوردن پهپاد ها در مسافت‌های زیاد فعالیت دارد، به‌تازگی در حال انجام پروژه جدیدی به منظور بررسی استفاده از پهپادها در مسافت‌های طولانی و شرایط سخت آب‌و‌هوایی است. یکی از مزایای این شرکت در انجام این پروژه نسبت به سایر شرکت‌ها قرار دادن یک‌سری حسگر در مسیر پهپادها هنگام وزش بادهای سخت و بارش باران‌های سنگین است که اطلاعات به‌ دست آمده را در اختیار افرادی که هدایت پهپادها را بر عهده دارند، قرار می‌دهند.

شرکت دیگری به نام Zipline از مدتی قبل برای انتقال خون به بیمارستان‌های مناطق روستایی از پهپادهای دارای بال ثابت استفاده کرده است. این اقدام شرکت Zipline تاکنون موفقیت‌آمیز بوده اما شرایط سخت‌ آب‌ و‌ هوایی مخصوصا در منطق کوهستانی، یکی از مشکلات بزرگ این شرکت است.

شرکت Zipline برای مقابله با این مشکل در حال همکاری با عده‌ای از محققان برای ایجاد مدلی است که بتواند پهپادهای این شرکت را در شرایط مختلف آب‌ و‌ هوایی مورد آزمایش قرار دهد.

بنیان‌گذار این شرکت اذعان کرده که اطلاعات اقلیمی کمک شایانی به زیپ لاین می‌کند و استفاده از این مدل باعث می‌شود پهپادها حین وزش بادهای شدید مقاومت خوبی از خود نشان داده و از مسیر خود خارج نشوند.

منبع : کلیک

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *