جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


IBM از قدرتمندترین پردازنده کوانتومی خود رونمایی کرد

آی‌بی‌ام (IBM) دو پردازنده‌ی جدید ۱۶ و ۱۷ کیوبیتی برای استفاده در کامپیوترهای کوانتومی معرفی کرد.

 قدرتمندترین پردازنده کوانتومی

IBM روز گذشته اعلام کرد که توانسته است با موفقیت دو کامپیوتر جدید کوانتومی بسازد و آزمایش کند. یکی از این کامپیوترها Quantum Experience نام دارد که قرار است از آن در مقاصد تحقیقاتی استفاده شود. پلتفرم دیگر که IBM Q نام دارد، قرار است مبنایی برای کامپیوترهای کوانتومی تجاری آینده‌ی آی‌بی‌ام باشد.

آیا عصر پردازش کوانتومی فرا رسیده است؟
سیستم‌های جدید که به ترتیب ۱۶ و ۱۷ کوانتوم بیت (کیوبیت) قدرت پردازشی دارند، قوی‌ترین کامپیوترهای کوانتومی ساخت IBM تا به امروز به شمار می‌روند. برای مقایسه، قوی‌ترین کامپیوتر کوانتومی IBM پیش از این مجهز به یک پردازنده‌ی ۵ کیوبیتی بوده است. کامپیوترهای کوانتومی با توانایی پردازش اطلاعات فرای منطق دودویی، قادر خواهند بود مسائلی را که تا به امروز برای کامپیوترهای سنتی بسیار پیچیده تلقی می‌شدند، به‌راحتی حل کند. دانشمندان عقیده دارند با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی خواهیم توانست مسائل پیچیده‌ای را که تاکنون حتی به آن‌ها فکر نکرده‌ایم، در زمینه‌های هوش مصنوعی، داروسازی و اقتصاد حل کنیم. IBM می‌گوید توان پردازشی کامپیوترهای کوانتومی خود را طی چند سال آینده به ۵۰ کیوبیت افزایش خواهد داد.

کامپیوترهای کوانتومی تا به امروز تنها در جهت مقاصد تحقیقاتی و برای نهادهای دولتی ساخته می‌شدند؛ اما IBM قصد دارد با تجاری‌سازی پلتفرم IBM Q، این تکنولوژی را در آینده‌ای نزدیک در اختیار افراد بیشتری قرار بدهد. کامپیوتر کوانتومی ۵ کیوبیتی IBM Quantum Experience از زمان معرفی در تابستان سال گذشته، بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش انجام داده است. نسخه‌ی جدید این کامپیوتر با پردازنده‌ی ۱۶ کیوبیتی خود قادر خواهد بود نسبت به نسل قبل از خود، محاسبات بسیار پیچیده‌تری به انجام برساند.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *