جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فایرفاکس قدرتمند‌تر از قبل به میدان می آید

پس از استعفا و برکناری برندان ایچ (Brendan Eich) از سمت مدیر عامل شرکت موزیلا، کریس برد (Chris Bread) به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت انتخاب شد. کریس سیاست‌های جدیدی را برای به قدرت رساندن مرورگر فایرفاکس اتخاذ کرده است.

در حدود سه سال است که شرکت موزیلا سیاست‌های رقابتی ویژه‌ای برای برای رقابت با مرورگر کروم گوگل اتخاذ کرده است. در همین راستا آقای کریس برد مدیر عامل جدید شرکت موزیلا درباره رقابت تنگاتنگ شرکت‌های موزیلا و گوگل بر سر مرورگر‌های فایرفاکس ۵۷ و کروم صحبت کرده است. در بهار سال ۲۰۱۴ شرکت موزیلا سعی داشت دو ابر قدرت نرم‌افزاری موبایل یعنی اندروید گوگل و آی او اس اپل را با سیستم‌عامل خود شرکت موزیلا یعنی FireFox OS همگام‌سازی کند که تا حدی توانست بر روی این دو پلتفرم نرم‌افزاری موفق عمل کند.

در همین زمان شرکت موزیلا بسیاری از کاربران ویندوز مرورگر فایرفاکس را به دلیل مزیت‌ها و امکانات پیشرفته مرورگر کروم شرکت گوگل از دست داد اما این تنها ضرر و شکست مالی شرکت موزیلا محسوب نمی‌شد چرا که Brendan Eich یکی از موسسان شرکت موزیلا بنا به دلایل اخلاقی شرکت را ترک می‌کند و از سمت مدیرعاملی استعفا می‌دهد. پس از این همه بحران، کریس برد به عنوان مدیر عامل اول شرکت موزیلا انتخاب می‌شود تا به سازماندهی این شرکت کمک کند و آن را از بحران‌های بوجود آمده نجات دهد.

حالا مدیر عامل جدید در تلاش است آرامش را به سازمان و شرکت موزیلا پس از بحران‌های چندین ساله بازگرداند. اما در تلاش است به تمامی سوال‌های بی پاسخ و مبهم یک پاسخ شفاف بدهد. برد ۴۴ ساله در نشان دادن علاقه‌اش به نرم‌افزار و مدیریت موزیلا یک لحظه هم دریغ نکرده است. او برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ به تیم شرکت موزیلا ملحق شد، هنگامی که تیم مرورگر فقط ۱۰ کارمند داشت و طی سالها به دنبال بازاریابی فایرفاکس و سایر پروژه ها بود. او در سال ۲۰۱۳ به عنوان کارآفرین در شرکت Greylock Capital فعالیت می‌کرد و به همین دلیل مجبور به ترک شرکت موزیلا شد.

پس از تحولات ناگهانی در بخش مدیریت شرکت موزیلا، برد از شرکت Greylock Capital استعفا داد و به عنوان مدیر عامل موقت شرکت Mozilla’s Mountain View واقع در کالیفرنیا انتخاب شد. موقتی بودن انتصاب مدیر عامل پس از چند روز دائمی شد. برد می‌گوید می‌دانست که باید کارش را انجام دهد.

برد در مصاحبه اختصاصی‌اش با سایت CNET گفت: من یک خطر واقعی را در موزیلا دیدم و در تعجب هستم که چگونه موزیلا تا به امروز زنده مانده است. همچنین می‌دانم که موزیلا چقدر در جهان مهم است و از پتانسیل‌های بالقوه آن خبر دارم.

در طول مدت سه سال، موزیلا سیستم عامل فایرفاکس را آشکار کرد و بازسازی مجدد فایرفاکس را شروع کرد. در این میان مشارکت‌های مالی با شرکت های جستجو در اینترنت را تمدید کرد و سرمایه‌‌گذاری‌های ویژه‌ای را در بخش واقعیت مجازی (Virtual Reality) انجام داده است.

اکنون هدف برد (Beard) این است که همه را مجبور به مراقبت از فایرفاکس کند. استفاده از این مرورگر در سال های اخیر کاهش یافته است هرچند موزیلا می گوید که این رقم در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر روزانه پایدار است و رقابت شدید تر از همیشه است، چرا که Chrome با ویژگی‌های جدید به بازار عرضه شده است. برد برای مبارزه آماده است، نسخه جدیدی از فایرفاکس در ماه نوامبر راه‌اندازی خواهد شد هدف آن این است که ما را متقاعد سازد که وب مستقل‌تر از آن است که ما فکرش را می‌کنیم درواقع دنیای وب فقط و فقط تحت کنترل گوگل و چندین غول دیگر تکنولوژی نیست.

مرورگر Mozilla از چندی پیش در تلاش است تا واقعیت مجازی را به قابلیت‌های خود اضافه کند. در سال ۲۰۱۵ شرکت فایرفاکس برای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Rift خود تلاش‌های شبانه روزی کرده است؛ حال قصد دارد در مقیاس وسیع‌تری از واقعیت مجازی پشتیبانی به عمل آورد. این شرکت تایید کرده که نسخه بعدی مرورگر Firefox از واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد کرد که توسط WebVR امکان پذیر می‌شود. جهت افزایش معلومات افرادی که درباره WebVR نمی‌دانند باید بگوییم، تکنولوژی است که به مرورگرها امکان پشتیبانی از محتوای واقعیت مجازی را می‌دهد.

در آخرین به روز رسانی مرورگر Mozilla Firefox یعنی نسخه ۵۵، این قابلیت افزوده خواهد شد. بالاخره فایرفاکس پس از مدت‌ها قادر به رقابت با مرورگرهایی همچون Google Chrome و Microsoft Edge شده است. هر دو این مرور‌گر از چند ماه پیش به قابلیت واقعیت مجازی مبتنی بر وب مجهز شده‌اند. نسخه ۵۵ مرورگر فایرفاکس به یک ویژگی دیگر که Screenshots نامیده می‌شود نیز مجهز خواهد شد. قابلیت Screenshots به کاربران این امکان را می‌دهد بدون این که از مرورگر خود خارج شوند، از صفحه مورد نظر اسکرین شات گرفته، ذخیره کرده و حتی به اشتراک بگذارند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی از یک عنصر روی صفحه، یک قسمت دلخواه، کل صفحه قابل مشاهده و یا حتی صفحاتی که قسمتی از آن به صفحه دیگر منتقل شده، اسکرین شات تهیه کنند.قابل ذکر است که آخرین نسخه فایرفاکس از تاریخ ۸ آگوست در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت.

همچنین شرکت موزیلا از جستجو‌گر صوتی و دو ابزار دیگر در فایرفاکس خبر داد. شرکت موزیلا گفته است: اضافه کردن فایلها یک URL تولید می کنند که شما می توانید به دوستانتان بفرستید و آنها میتوانند بی واسطه و مستقیم به فایلها دست پیدا کنند. موزیلا فایلهای آپلود شده را بعد از یک روز یا بعد از اینکه آنها برای یکبار دانلود شدند عوض می کند. شرکت این نرم افزار اعلام کرد که این طرح حتی بر روی دیگر مرورگرها به جز فایرفاکس هم کار می کند.

دیگر طرحی که توسط موزیلا معرفی شده است اجرای صدا می باشد. موزیلا خیلی وقت پیش اجرای صدا بر روی google,yahoo,dock dock go اضافه کرده بود . برای استفاده از این طرح شما نیاز دارید که بر روی آیکون میکروفون کلیک کنید که معمولا در طرف راست محل جستجو وجود دارد. اجازه دهید با این عملکرد میکروفون کامپیوترتان فعال شود و هر آنچه را که میخواهید بیابید را بگویید. سرانجام آخرین ابزار معرفی شده که یادداشت برداری نام دارد در جستجوگر فایرفاکس موجود است این ابزار این امکان را به شما می دهد که هر کجا که می خواهید یادداشت برداری کنید.

با توجه به اینکه ابزار اشتراک فایل اساس و پایه‌ی وب است آن دو ابزار دیگر (یادداشت و جستجوگر صدا) در خود مرورگر استفاده می شود. یادداشت برداری اولین امکانات برای فایرفاکس در این نوع نیست چون که مرورگر همواره یادداشت برداری سریع را داشته است. همه این ابزار و طرح که در آزمایش هستند بخشی از تست برنامه های مقدماتی موزیلا می باشند که شرکت موزیلا مدیریت این ابزار را برای ایجاد یک ایده نو قبل از اینکه آنها را به عمومیت ارائه دهد هدف قرار داده است. با این گفته ها ثابت شد که خواهیم دید که موزیلا طرح هایی را بعنوان نسخه نوین فایرفاکس که نوعی تست مقدماتی هستند منتشر خواهد کرد.

در حالی که گوگل با اضافه کردن ابزار «مسدودکننده تبلیغات» به کروم سعی دارد تا سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورد، از آن طرف یکی از رقیب های قدیمی شان یعنی موزیلا هم بیکار ننشسته و با وجود اینکه مرورگر این شرکت کاربران زیادی را به خصوص روی نسخه دسکتاپ از دست داده ولی آن ها همچنان سعی می کنند از قافله عقب نمانند.

حال با توجه به گزارشات منتشر شده، تیم فایرفاکس امروز سه ویژگی جدید را روی مروگر خود آزمایش کرده و آن ها در تلاش هستند تا قابلیت جستجوی صوتی، توانایی ارسال فایل های حجیم و وجود یک دفترچه جداگانه درون خود مرورگر را با آپدیت های بعدی ممکن سازند. البته اینکه آیا ویژگی های بالا را با نسخه های بعدی موزیلا فایرفاکس ببینیم همچنان معلوم نیست و حتی شاید تیم توسعه دهنده از قابلیت های آزمایش شده استفاده نکند.

در واقع، ایده پشت تست های گروه موزیلا که با نام Test Pilot شناخته می شود بدین صورت است که آن ها طراح های جدیدی را امتحان کنند. اگر به نتیجه برسند ویژگی ها به فایرفاکس اضافه می شوند اما با نداشتن کیفیت لازم ایده کنار گذاشته خواهد شد. بد نیست بدانید برای اشتراک گذاری فایل های بیش از یک گیگ مهم نیست طرف مقابل چه مرورگری داشته باشد. بعد از آپلود هم معمولا فایل ها پس از یک بار دانلود یا حتی یک روز که از اشتراک گذاری شان بگذرد پاک می شوند.

یکی از کارهایی که موزیلا در حین توسعه مرورگر متن باز فایرفاکس انجام می دهد، آزمایش قابلیت های جدید است. در همین راستا اعضای موزیلا به تازگی مشغول آزمایش ابزار جدیدی به نام Send هستند؛ یک اپلیکیشن تحت وب بین مرورگری که در آن می توان فایل های ناپدید شونده ای تا سقف ۱ گیگابایت بارگذاری کرد و با دیگران به اشتراک گذاشت.کار با Send راحت تر از چیزی است که تصورش را می کنید. کافیست با ورود به صفحه آن از مرورگرهای مختلف فایل مد نظرتان را با ماوس بکشید و در فضای بارگذاری اش رها کنید. پس از اتمام بارگذاری لینکی دریافت خواهید کرد که با دیگران قابل اشتراک گذاریست.موزیلا می گوید که برای حفظ حریم شخصی کاربران کلیه محتوای بارگذاری شده در Send را رمزنگاری کرده، به نحوی که خود کمپانی هم به فایل ها دسترسی ندارد. مضاف بر این لینکی که Send به شما می دهد فقط یک بار قابل دانلود است و برای دانلود فقط ۲۴ ساعت مهلت وجود دارد. موزیلا در تبلیغات Send ادعا کرده که سرعت بارگذاری به مراتب بیشتری از سرویس هایی همچون WeTransfer را در اختیار کاربران قرار می دهد.

منبع : کلیک

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *