جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سیاه به جای آبی در گوگل

لینک‌های آبی رنگ، چه از نوع زیرخط دار و چه ساده، تا حدی به قالب پیش‌فرض در دنیای وب تبدیل شده‌اند که حالا اجرایی شدن راهکار آزمایشی شرکت گوگل به‌منظور سیاه‌رنگ کردن لینک‌های متنی در قسمت نتایج جستجو، تعجب کاربران را برانگیخته است.

سیاه به جای آبی در گوگل

این در حالی است که در سال 1993 تیم بارنزلی که از او به عنوان پدر اینترنت یاد می‌شود در دنیای شبکه جهانی مدرن وب، استفاده از رنگ آبی را در کنار نوشته‌های زیرخط‌دار برای متمایز کردن لینک‌ها از نوشته‌های سیاه‌رنگ متن اطراف آن برگزید.

اولین مرورگرهای وب شامل Mosiac نیز از لینک‌های متنی آبی رنگ استفاده کردند. با این وجود، بارنزلی را نباید ابداع کننده متن‌های هایپرلینک به حساب آورد زیرا به‌کارگیری این مفهوم به 30 سال قبل‌تر یعنی در حدود سال 1965 میلادی باز می‌گردد که تد نلسون، مفهومی به نام “هایپرتکست” را معرفی کرد. در سال 1965 رایانه‌ها از نوع مونوکروماتیک بودند و معمولا از رنگ‌های سیاه و سفید یا سیاه و سبز بهره می‌برند و بهترین راه برای ایجاد تمایز میان نوشته‌ها، ایجاد زیرخط بود.

در سال 1994، بارنزلی تحت تاثیر ورود صفحه‌نمایش‌های رنگی به بازار قرارگرفت و اولین اسکرین‌شات‌ها را از لینک‌های آبی‌رنگ و تصاویری از درون مرورگر Mosiac منتشر کرد. مرکز ملی برنامه‌های ویژه سوپررایانه‌ها در توضیح استفاده از لینک‌های آبی رنگ در مرورگر اینچنین عنوان کرد:

“هر کلیدواژه های‌لایت شده (با زیرخط یا رنگ آبی) در واقع لینک ارتباطی به منابع اطلاعاتی یا مستندات دیگری در اینترنت خواهد بود. با یک‌بار کلیک روی هر لینک می‌توانید مطالب مربوط به آن‌را مشاهده کنید.”

اگرچه بارنزلی استفاده از رنگ سبز را به آبی ترجیح می‌داد اما باتوجه به تیره‌تر بودن رنگ آبی در کنار رنگ سیاه، تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر انتخاب رنگ آبی به عنوان یک استاندارد انجام شد. آنچه مشخص است، لینک‌های آبی رنگ به عنوان گزینه پیش‌فرض مورد استفاده در فضای وب چیزی بیش از 20 سال است که مورد استفاده کاربران قرارگرفته‌اند. همین امر باعث شده برنامه آزمایشی گوگل برای تغییر رنگ لینک‌ها به رنگ سیاه، علی‌رغم تاثیرگذاری بالای این شرکت بر محتویات اینترنتی، از سوی اکثر کاربران قابل هضم نباشد.

سخنگوی شرکت گوگل نیز وجود چنین طرح آزمایشی را با اظهارنظر رسمی و البته همراه با شک خود تایید کرده است:

” ما همواره آزمایش‌هایی در ابعاد محدود را در خصوص تغییراتی که می‌توانیم روی صفحه نمایش نتایج جستجو اعمال کنیم در نظر داریم اما هنوز از اینکه رنگ سیاه بتواند آبی جدید دنیای وب باشد اطمینان خاطر نداریم.”

این در حالی است که متن بدنه و آدرس لینک‌ها در نتایج جستجو بدون تغییر باقی مانده اما لینک‌های آبی رنگ با نمونه‌های سیاه رنگ جایگزین شده‌اند تا حالا شاهد ترکیب رنگ سیاه و سبز در نتایج باشیم.

گوگل پیش از این نیز تغییراتی را روی طراحی و رنگ‌بندی المان‌های گرافیکی محتویات موتور جستجو و لوگوی خود اعمال کرده بود. به عنوان نمونه می‌توان به آزمایش A/B این شرکت اشاره کرد که با عنوان “50 سایه‌زنی برای رنگ آبی” مطرح و باعث شد از سایه‌زنی‌های مختلف برای رنگ آبی در المان‌های گرافیکی لوگوی این شرکت استفاده شود تا مشخص شود کاربران کدام نمونه از رنگ آبی را به سایز گزینه‌ها ترجیح می‌دهند. در جدیدترین نمونه نیز گوگل در سال گذشته ماه‌ها وقت صرف بررسی لینک‌های پیمایش آبی رنگ کرد تا بالاخره این ترکیب جدید رنگی را جایگزین نمونه‌های قرمز رنگ آن کرد.

پروژه‌های اینچنینی معمولا انتقادهای زیادی را هم به دنبال داشته‌اند. به عنوان نمونه وقتی دوج بومن، طراح ارشد گوگل این شرکت را در سال 2009 میلادی ترک گفت در اظهار نظری عنوان کرد:

” این موضوع که تیمی از متخصصان در شرکت گوگل نمی‌توانند گزینه نهایی برای رنگ آبی را مشخص کنند حقیقت دارد و از همین رو هم مجبور می‌شوند 41 سایه‌زنی متفاوت را برای انتخاب گزینه نهایی آزمایش کنند. شخصا نمی‌توانم در چنین محیطی کار کنم زیرا مشکلات طراحی جالب‌تر و با اهمیت بیشتری در دنیای وب وجود دارد.”

با این وجود، چنین روندی در میان دیگر شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی نیز مرسوم است. به تازگی نت‌فلیکس آزمایشاتی را برای استفاده از تصاویر مختلف برای عناوین تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی مورد استفاده قرارداده تا مشخص شود کدام تصویر باعث جذب بیشتر مخاطبان و افزایش کلیک خواهد شد.

فیس‌بوک نیز آزمایش‌هایی را در دستور کار قرارداده تا با های‌لایت کردن نظرات مثبت و منفی، عکس‌العمل‌های احساسی کاربران را بررسی کند.

با تمام این توضیحات، در صورتی که شما از جمله کاربرانی هستید که دوست ندارید رنگ آبی نتایج جستجو به گزینه سیاه رنگ تغییر یابد می‌توانید با انتخاب گزینه My Account از صفحه حساب کاربری خود، در قسمت Personal info & Privacy، گزینه Activity Control را انتخاب کنید و از این قسمت گزینه Your searches and browsing activity را با بهره‌گیری از نوار کشویی، غیرفعال کنید. علاوه بر این، با استفاده از افزونه‌هایی مانند Stylist در مرورگر اینترنتی مورد استفاده می‌توانید ترکیب رنگ دلخواه خود را در صفحات پیاده‌سازی کنید.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *