جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


درآمد اینترنت به جای پیامک

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانع رشد بیشتر سرویس پیامک شده‌اند و این رویه در دنیا به اثبات رسیده است.

درآمد اینترنت به جای پیامک
همانطور که پیش‌بینی می‌شد افزایش ضریب نفوذ نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی موبایلی مانند تلگرام، لاین، واتس اپ و غیره در یک سال گذشته بین کاربران ایرانی، اکنون باعث افت شدید درآمد اپراتورها و دولت از بخش هزینه پیامک تلفن همراه شده است.


اپراتورهای تلفن همراه که پیش از این در نخستین روزهای کاری سال رقابت تنگاتنگی در انتشار خبر تعداد پیامک‌های نوروزی خود داشتند اما سال ۹۵ را با یک سکوت مطلق خبری آغاز کردند.

به این ترتیب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار نوروزی خود تلویحا این موضوع را تایید کرد و بعد از آن معاونش در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نیز با ارائه آمار این موضوع را شفاف‌تر کرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تشریح آمار پیامک‌های مبادله شده اپراتورها اعلام کرد: مجموع پیامک‌های دریافتی و ارسالی سه اپراتور تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۹۴ تا ۶ فروردین ۹۵، حدود ۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۲۲۹ پیامک بود که به دلیل توسعه و رشد شبکه اپراتورها در نسل‌های ۳ و ۴ و همچنین استقبال مشترکان به استفاده از برنامه های کاربردی اینترنتی (OTT)، آمار پیامک‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

عمیدیان تصریح کرد: بر اساس بررسی سامانه‌های نظارت بر خط، پایش‌های میدانی، سامانه ثبت شکایات مشترکان و گزارش‌های ادارات کل مناطق سازمان با عملکرد خوب اپراتورها و تمهیدات کمیته ستاد نوروزی حوزه ICT در تعطیلات نوروزی، شبکه اپراتورها با کمترین اختلال و بدون وقفه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را به مشترکان ارایه کردند.

این اتفاق در حالی رخ داده که سال گذشته وزیر ارتباطات از ارسال ۱۹ میلیارد پیامک نوروزی خبر داده بود، البته سال گذشته نیز استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان موبایلی تا حدودی موجبات کاهش پیامک‌ها را فراهم آورده بود.

کاهشی از نوع جهانی
اما بحث تاثیر پیام رسان های موبایلی بر کاهش درآمد اپراتورها موضوع تازه‌ای نیست و تاکنون کشورهای مختلفی در این باره تحقیقاتی انجام داده و بررسی‌هایی در این خصوص کرده‌اند.

براساس بررسی های صورت گرفته تا سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۱ تا ۴۰ درصد مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد که این موضوع می‌تواند کاهش جدی درآمدهای اپراتورها را به دنبال داشته باشد.

البته در ایران به نظر می‌رسد این آمار حتی بیش از ارقام مطرح شده باشد، چرا که به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به دنبال ارایه خدمات 3G توسط دو اپراتور اول کشور به یکباره تعداد استفاده کنندگان از گوشی‌های هوشمند در مدت کمتر از دو سال به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید که این رقم به طور روزافزون در حال افزایش است و اگر تعداد افرادی که از طریق کامپیوتر از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند هم به آمار افزوده شود، رقم بالاتری را در بر خواهد گرفت و قطعا استفاده این بخش از مشترکان از پیام‌رسان‌ها کاهش قابل توجهی در درآمد اپراتورها از محل پیامک‌های نوروزی خواهد داشت.

روند کاهش پیامک انبوه سریع‌تر از پیامک شخصی
علاوه بر این موضوع ارسال پیامک‌های انبوه نیز از یک سال گذشته با کاهش روبرو شده است. بر همین اساس سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفته به دلیل حساسیت و اعتراض به پیامک انبوه، سفارش دهندگان پیامک انبوه به تدریج به این نتیجه رسیده اند که شاید این روش تأثیرگذاری لازم را نداشته باشد یا حتی نتیجه معکوس بدهد.

داود زارعیان افزود: شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانع رشد بیشتر سرویس پیامک شده‌اند و این رویه در دنیا به اثبات رسیده است. در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، کاهش رشد پیامک انبوه بیشتر از پیامک شخص به شخص است.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که به تدریج حجم ارسال پیامک انبوه بیشتر هم کاهش خواهد یافت که هم اکنون نیز این روند آغاز شده است و در آمار پیامک‌های انبوه نوروزی سال ۹۴ نیز روند کاهش تجربه شد.
وی با بیان دلایل روند کاهش پیامک انبوه، ادامه داد: با توجه به حساسیت عمومی و اعتراض مشترکان به پیامک انبوه، صاحبان مشاغل و سفارش دهندگان پیامک انبوه به تدریج به این نتیجه رسیده اند که شاید این روش تأثیرگذاری لازم را نداشته باشد یا حتی نتیجه معکوس بدهد.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان روند پیش روی پیامک‌های شخص به شخص، تصریح کرد: با تأثیرپذیری سرویس پیامک از رسانه‌های جدید، این شبکه‌ها شیب رشد پیامک شخص به شخص را کند کرده‌اند اما به دلیل افزایش تعداد مشترکان همراه اول، می توان گفت که مانع رشد پیامک نشده‌اند.

اما در کنار کاهش درآمد میلیاردی اپراتورها از محل پیامک‌ها؛ در تعطیلات نوروز مصرف دیتای همراه در کشور رشد قابل توجهی داشته است به گونه ای که وزیر ارتباطات از رشد شش برابری مصرف دیتای موبایل نسبت به نوروز ۱۳۹۴ خبر داده و اینگونه اعلام کرده است که در روزهای پیک مشترکان یکی از سه اپراتور تلفن همراه حدود ۷۰۰ ترا اینترنت مصرف کرده‌اند که این رقم در سال گذشته تنها ۱۲۰ ترابایت بوده است.

منبع: عصر ارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *