جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ترفند حراج برندها در شبکه های اجتماعی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و کلاهبرداری های جلب مشتری با ترفند حراج برندها در شبکه های اجتماعی ، از شهروندان ، خواست تا در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

ترفند حراج برندها در شبکه های اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ ” علی نیک نفس ” رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در روزهای نزدیک شدن به ایام عید ، انتشار پیام های تبلیغاتی با موضوعات مختلف در شبکه های اجتماعی (به خصوص شبکه های اجتماعی تلفن همراه) افزایش یافته است، گفت: اکثر این پیغام ها در شبکه های اجتماعی غیر واقعی است و خریداران این محصولات در صورت پرداخت بهای کالا مورد نظر، یا به کالای خود نمی رسند و یا کالای تحویلی به آنها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی می باشد.
سرهنگ نیک نفس تصریح کرد: اکثر پیغام‌های تبلیغاتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی برای حراج نوروزی، دارای شماره هایی ناشناس و بعضاً جعلی بوده که بعد از پیگیری مشخص می شود این شماره ها متعلق به فردی غیر می باشد؛ حتی شماره های ثابت درج شده در این صفحات می تواند شماره های اجاره ای باشد.
وی با اشاره به مسدود سازی برخی شبکه های اجتماعی خارجی در کشور ادامه داد: مرکز توسعه تجارت به هیچ فروشگاه اینترنتی که در شبکه های اجتماعی خارجی فعالیت می کند مجوز فعالیت نمی دهد و فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت، نباید در شبکه های اجتماعی خارجی فعالیت داشته باشند.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به درج مواردی مبنی بر اطلاع رسانی بانکی ، افزود: هیچ یک از بانک ها، در شبکه های اجتماعی خارجی عضو نبوده و لینک و درگاهی در این شبکه ها ندارند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا به کاربران شبکه های اجتماعی توصیه کرد: حتما برای خرید از فروشگاه های اینترنتی داشتن نماد اعتماد الکترونیک را الزامی برای خود بکنید چرا که فروشگاه های دارای این نماد نه تنها تحت نظارت هستند بلکه ملزم به رعایت قوانین هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص بسیاری از تبلیغات حراجی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ارائه شده، باید گفت این افراد را می توان دست فروشان فضای مجازی نامید که نمیتوان به صورت کامل به آنها اعتماد کرد.
وی تاکید کرد: همانگونه که شما در فضای حقیقی هنگام خرید از فروشگاه معتبر مطمئن تر از دست فروشان هستید در فضای سایبر نیز همانگونه است. اطمینان شما باید به فروشگاه های رسمی و دارای نماد اعتماد الکترونیک بیشتر از دست فروشان این فضا باشد.
این کارشناس با بیان اینکه برخی کاربران برای خرید فقط به تبلیغات بسنده می کنند، گفت: این امر باعث شده تا گردانندگان سایت های فروشگاهی به دنبال تبلیغات اغوا کننده باشند و در این امر بسیاری از قوانین کشور را نادیده بگیرند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ادامه داد: متاسفانه دستفروشان فضای سایبر برای فروش کالا و خدمات خود تبلیغات فراوان می کنند تا کاربران فضای سایبر را مشتاق خرید کالا و خدمات خود بکنند، کاربران فریب این تبلیغات را نخورند و در صفحات شبکه های اجتماعی خارجی به دنبال خرید نباشند.
سرهنگ نیک نفس تاکید کرد: یکی از ترفندهای فروشندگان کالا و خدمات در شبکه های اجتماعی، فروش کالا و خدمات ممنوعه یا مغایر با شئونات جامعه است چرا که در صورت ارسال نشدن کالا یا خدمات برای کاربر، احتمال مراجعه کاربر به محاکم قضایی برای شکایت کم است، بنابراین این افراد به راحتی در فضا سایبر اعمال مجرمانه خود را ادامه می دهند.
وی افزود: برای جلوگیری از فعالیت این افراد در فضای سایبر و پاک سازی این فضا و شفاف شدن تجارت آنلاین، کاربران باید در برخورد با این مجرمان شکایت کنند تا زمینه های جمع آوری این افراد فراهم گردد.
این مقام مسوول در پایان گفت: پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *