جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اینترنت خانگی 100 مگابیتی

چین از دهه 1950 میلادی و قدرت گرفتن حکومت مائو در این کشور به تصویب و اجرای برنامه های پنج ساله توسعه پرداخته است. تازه ترین برنامه توسعه چین نشان از عزم جدی این کشور برای تبدیل شدن به قدرت برتر در زمینه فناوری دارد.

اینترنت خانگی 100 مگابیتی
روز گذشته، سیزدهمین برنامه پنج ساله توسعه چین با اولویت پیشگامی این کشور در صنایع پیشرفته از جمله نیمه رساناها، تراشه ها، روباتیک، قطعات هوانوردی و ماهواره رونمایی شد. این طرح که “اینترنت پلاس” نام دارد، اهدافی را برای چین از سال جاری تا سال 2020 تعیین می کند. این طرح تلاش می کند با اتکا به قدرت اینترنت و فناوری، جان تازه ای به اقتصاد رو به رکود این کشور بدهد و چین را به قدرتی برتر در حوزه فناوری دیجیتال تبدیل کند.


در همین راستا، دولت چین موظف خواهد بود تا 2.5 درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور را به حوزه توسعه و تحقیقات اختصاص دهد. این میزان در برنامه قبلی توسعه معادل 2.1 درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور بوده است. نخست وزیر چین در مراسم معرفی این طرح، آن را دستاوردی قابل توجه دانست.
چین در این برنامه همچینن تلاش خواهد کرد تا وابستگی خود به واردات و فناوری های غیر بومی را کاهش دهد و در عوض منابع بیشتری را در اختیار شرکت های داخلی قرار دهد. جای تعجب نیست که این طرح موجب اعتراض کشورهایی همچون آمریکا شده است که چشم به بازار این کشور دوخته اند.
افزون بر این، طرح اینترنت پلاس این وعده را داده که خانوارها در شهرهای بزرگ به اینترنت با سرعت صد مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا خواهند کرد، و اینترنت پرسرعت در اختیار 98 درصد از جمعیت ساکن در روستاها قرار خواهد گرفت.
نیازی به ذکر کردن نیست که این طرح نیز همچون طرح های قبلی به محدودیت های شهروندان چینی در دسترسی به اینترنت اضافه می کند. نخست وزیر چین در بخشی از سخنرانی خود گفت اینترنت پلاس به مدیریت دقیق تر اینترنت به منظور پاکسازی آن از محتوای نامناسب و غیرقانونی کمک خواهد کرد. به گفته او، چین با اجرای این برنامه با قدرت بیشتری با دشمنان خود در فضای مجازی خواهد جنگید.
با این اوصاف، به نظر می رسد چین قاطعانه تلاش می کند تا انتقام خود را از غول های فناوری بگیرد و به ابرقدرت فناوری در قرن بیست و یکم تبدیل شود. باید منتظر بود و نتایج سیزدهمین برنامه توسعه ای چین را در سال 2020 قضاوت کرد.

 

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *