جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اسکیمینگ، تهدیدی برای خریدهای نوروزی

سرقت اطلاعات بانکی افراد به شکل های مختلفی صورت می گیرد که یکی از شگردهای آن نصب دستگاهی کوچک به نام اسکیمر بر روی دستگاه POS (کارت‌خوان) می‌باشد. این دستگاه در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها استفاده می شود و متاسفانه اکثر هموطنان عزیز بدون رعایت نکات ایمنی، کارت های بانکی خود را جهت پرداخت وجه مورد نظر به فروشنده می دهند، جالب اینکه مشتری ها با درخواست فروشنده مبنی بر دریافت رمز عبور مخالفتی نکرده و رمز عبور را به فروشنده اهدا می کنند.

اسکیمینگ، تهدیدی برای خریدهای نوروزی

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری با اشاره به افزایش خرید های نوروزی و پرداخت وجوه از طریق دستگاه های کارت خوان گفت: این روز ها دستگاه های کارت خوان به دلیل برخورداری از مزایای فراوان(صرفه جویی در وقت و زمان، امنیت بیشتر و….)، با استقبال بیشتری از سوی فروشندگان و مشتریان مواجه شده اند.
سرگرد حمید کیانی با اشاره به برخی از شگردهای مجرمانه، نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت خوان را یکی از مهمترین روش های کلاهبرداری دانست و گفت: مجرمان با نصب ابزاری پیشرفته در محل کشیده شدن کارت‌های بانکی ((POS که قادر است تمامی اطلاعات کارت بانکی را کپی کرده و اطلاعات کارت را بخواند و با بدست آوردن رمز عبور که معمولاً مشتریان در اختیار آنها قرار می‌دهند، تمامی اطلاعات مورد نیاز برای دسترسی به حساب افراد را بدست آورده و از این طریق برداشت غیر مجاز ازحساب های بانکی قربانیان اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه در این نوع از سرقت‌های الکترونیکی خود کاربر مهمترین نقش را ایفا می‌کند، گفت: کاربران با رعایت یک‌سری نکات، امنیتی ساده می‌توانند ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود مانع از سرقت الکترونیکی از حساب بانکی باشند. نکاتی مثل انجام دادن عملیات بانکی توسط خود فرد و یا ندادن رمز عبور به دیگران.

این کارشناس با بیان اینکه جهت پرداخت وجه کالای خریداری شده، خود، شخصاً به دستگاه POS مراجعه کرده و عملیات واریز پول را انجام دهید، گفت: هنگام وارد کردن رمز عبور به دوربینهای مدار بسته، اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشیم و دست خود را حائل قرار دهیم و پس از اتمام عملیات رسید آن را به دقت بررسی و نزد خود نگه داریم. همچنین در صورت ناموفق بودن تراکنش، رسید مربوطه را دریافت و تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه نزد خود نگهدارید. ضمن اینکه در صورت فعال بودن sms بانک از کلیه تراکنش های حساب بانکی خود مطلع خواهید شد. هموطنان عزیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی با ما در میان بگذارند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *